Tips over interculturele herdenkingsdiensten op school

Tips van leerkrachten/docenten uit verschillende culturen over interculturele herdenkingsdiensten

Een hindoestaanse docent van het VMBO:

Bij ons op het VMBO waar veel leerlingen zitten uit andere culturen/religies werden er tijdens een herdenkingsdienst voor een Nederlandse docent teksten voorgedragen uit de Bijbel en de Koran. Wij hebben met een groepje hindoestaanse leerlingen een stukje uit de Aarthi gezongen. We hebben afscheid genomen met bloemen. Bij ons zouden het alleen witte bloemen zijn of bloemblaadjes met rijst. 

Een Turkse schoolcontactpersoon van een MAVO/ HAVO/ VWO:


Als een docent of leerling op school overlijdt die moslim is, kan je door een kleed op een herdenkingstafel met een arabische tekst erop, aangeven dat je respect hebt voor de achtergrond en geloofsovertuiging van de leerling/docent.

Een Marokkaanse docent van het VMBO:

Tijdens een herdenkingsdienst kun je wanneer er veel islamitische leerlingen op school zitten, een stukje uit de Koran laten horen of voorlezen. Ik heb zelf tijdens herdenkingsdiensten een hoofddoek om, uit respect. In het dagelijkse leven draag ik nooit een hoofddoek. Leerlingen respecteren dit ook.  

Een Turkse leerkracht van een basisschool:

Tijdens het voorlezen uit de Koran moet een leerling of docent ritueel rein zijn. Je kunt niet zomaar het heilige boek aanraken. Bij ons op school was daar een conflict over tussen leerlingen. Duidelijkheid hierover van docenten (imams) is belangrijk.

(Ga voor meer informatie naar Vragen en Antwoorden of Stel je Vraag via de webmail aan een expert)







Vraag en antwoord

Stel je vraag aan de redactie en ontvang snel antwoord.

Volg ons ook op:

Jouw Troost voor Tranen profiel

Login met je e-mailadres en wachtwoord.
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Klik hier!

Nog geen account? Klik hier!

Sluiten