Tips over een interculturele herdenkingsplek op school

Voorbeelden van Tips van leerkrachten/docenten

Docent van een VMBO-school:


Op een herdenkingsplek op school zou je gedichten en verhalen neer kunnen leggen die kunnen troosten en steunen vanuit verschillende culturen en geloven. Ook kun je gebeden, mantra's en dua's selecteren die jongeren kunnen steunen of een koran, bijbel of thora neer leggen. In overleg met leerlingen, docenten en ouders uit de ouderraad kan bekeken worden waar en hoe je een herdenkingsplek wilt inrichten en wanneer je zo’n plek opheft. Eigenlijk zou er op een school een speciale ruimte ingericht moeten worden die gebruikt kan worden als stiltecentrum, meditatieruimte en als herdenkingsplek bij overlijden van een leerling of docent. Een plek die voor leerlingen en docenten altijd toegankelijk is, waar leerlingen naar muziek kunnen luisteren, even alleen kunnen zijn, een kaarsje kunnen opsteken, iets in een boek kunnen schrijven of kunnen kijken naar exposities van leerlingen, docenten of ouders die te maken hebben met leven en dood.

Counselor van een MAVO-HAVO-VWO:

Op onze school is een Turkse leerlinge overleden. Met de klassen die het meest geraakt waren door het overlijden hebben de counselors na overleg in het team vervolgstappen in kaart gebracht. Alle proefwerken werden voor twee weken afgelast. Er was gelegenheid brieven te schrijven, te tekenen en er werd veel gepraat met elkaar. Toen ontstond het idee om een altaar in de mediatheek op te zetten. Een groepje leerlingen mocht zelf bedenken hoe ze de plek wilden inrichten. Ze kozen voor foto’s, bloemen, gedichten en kaarsen. Per dag mocht in de drie pauzes een groepje leerlingen per keer bij het altaar zijn om te mediteren of een kaarsje te branden. Ik heb zelf omdat ik een Turkse achtergrond heb een intensief contact onderhouden met de familie en koppelde dat terug naar school. Het meisje werd in Turkije begraven en bij terugkeer van de ouders heeft de school een herdenkingsbijeenkomst gehouden. De klasgenoten hielden toespraken, zongen en droegen gedichten voor. Er werd heel nauw met de familie samengewerkt om de rouwbijeenkomst tot stand te laten komen. De familie heeft toen ook het altaar op school bezocht. 

Een Turkse moeder:

Op de basisschool was een Turks meisje overleden. Haar foto stond in het lokaal op een tafel, met bloemen en een kaars. Kinderen konden op een kaart iets schrijven of tekenen en briefjes schrijven en dat achterlaten in een mand. Ik vond het erg mooi. Maar toch miste ik religieuze muziek, het citeren van de koran en religieuze symbolen.

Vraag en antwoord

Stel je vraag aan de redactie en ontvang snel antwoord.

Volg ons ook op:

Jouw Troost voor Tranen profiel

Login met je e-mailadres en wachtwoord.
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Klik hier!

Nog geen account? Klik hier!

Sluiten